STATUT FEDERACJI POLSKIEJ URBANISTYKI
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Federacja Polskiej Urbanistyki, zwana w dalszych postanowieniach niniejszego statutu Federacją, zrzesza Stowarzyszenia i inne osoby prawne działające na rzecz ochrony i dobrego kształtowania przestrzeni naszego kraju.§ 2.
- Terenem działań Federacji jest Rzeczpospolita Polska.
- Dla realizowania swoich celów Federacji może prowadzić działalność poza granicami kraju.
- Siedzibą Federacji jest miasto Wrocław.
§ 3.
Federacja jest zawiązana na czas nieograniczony. Posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r. poz. 713) oraz niniejszego statutu.§ 4.
Federacja ma prawo używania pieczęci i logo. Wzór pieczęci i logo ustala Zarząd Federacji.§ 5.
Federacja może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym charakterze działania.§ 6.
- Celem Federacji jest ochrona i przywracanie ładu przestrzennego w polskiej przestrzeni.
- Cele Federacji są realizowane przede wszystkim poprzez:
- inspirowanie i wspieranie zmian regulacji prawnych, decydujących o pożądanych przekształceniach urbanistycznych;
- integrowanie oraz wspieranie środowisk zawodowych, grup społecznych, a także innych podmiotów zabiegających o ochronę i przywracanie ładu przestrzennego w naszym kraju;
- popularyzowanie w polskim społeczeństwie wiedzy o pożytkach płynących z dobrze zaplanowanej i urządzonej przestrzeni.
- działania na rzecz należytego wykonywania zawodu urbanisty.
- Zadania w zakresie rozpowszechniania wiedzy specjalistycznej i podnoszenia poziomu zawodowego są prowadzone poprzez:
- publiczne wystąpienia i publikacje;
- organizację szkoleń, seminariów, konferencji, wystaw i warsztatów;
- określanie standardów wykonywania zawodu;
- badanie i ocenianie jakości prac z zakresu urbanistyki i sposobu wykonywania zawodu urbanisty;
- doradztwo dla organów administracji publicznej.
§ 7.
- Federacja może prowadzić samodzielnie lub wspólnie z innymi organizacjami działalność gospodarczą. Dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczony na realizację celów statutowych.
- Federacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie następujących działalności, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. (Dz.U. z 2007 r., Nr 251, poz. 1885 z późn. zm.) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD):
- 94.12.Z Działalność organizacji profesjonalnych;
- 71.11.Z Działalność w zakresie architektury;
- 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne;
- 71.20.B Pozostałe badania i analizy techniczne;
- 72.19.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych;
- 72.20.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych;
- 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
- 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów;
- 58.14.Z Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków;
- 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami;
- 74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania;
- 71.20.B Pozostałe badania i analizy techniczne;
- 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet;
- 58.11.Z Wydawanie książek;
- 58.12.Z Wydawanie wykazów oraz list (np. adresowych, telefonicznych);
- 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza;
- 58.29.Z Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania.
- Federacja opiera działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swych spraw Federacja może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
II. CZŁONKOWIE FEDERACJI
§ 8.
Federacja posiada członków:- zwyczajnych;
- wspierających.
§ 9.
- Członkami zwyczajnymi Federacji mogą być osoby prawne nie mające celów zarobkowych, działające na rzecz ochrony i dobrego kształtowania przestrzeni naszego kraju.
- Członkami wspierającymi Federacji mogą być osoby prawne, które widzą potrzebę ochrony i dobrego kształtowania przestrzeni naszego kraju.
- Ubiegać się o członkostwo w Federacji mogą osoby prawne wymienione w ust. 1 i 2, których odpowiednio umocowani członkowie zarządów kandydatów złożą deklarację członkostwa.
§ 10.
- Członkiem zwyczajnym i wspierającym Federacji zostaje osoba prawna, wymieniona w § 9, która zostanie przyjęta do grona członków uchwałą, o której mowa w § 25 pkt. 10, zastrzeżeniem ust. 2.
- Członkami zwyczajnymi Federacji stają się osoby, które utworzyły Federację. W stosunku do tych osób nie stosuje się wymogu złożenia deklaracji i podjęcia uchwały, o której mowa w § 25 pkt 10.
§ 11.
- Prawem członków Federacji jest korzystać z pomocy Federacji w swojej działalności zgodnej z celami statutowymi Federacji.
- Prawem członka zwyczajnego jest zgłoszenie swoich kandydatów (będących osobami fizycznymi) do władz Federacji.
§ 12.
Obowiązkiem członków Federacji jest:- działanie na rzecz realizacji celów statutowych Federacji i aktywny udział w jej pracach;
- przestrzeganie postanowień statutu Federacji oraz podporządkowanie się uchwałom władz Federacji;
- regularne opłacanie składek członkowskich.
§ 13.
- Członkostwo w Federacji ustaje w razie:
- złożenia pisemnej rezygnacji z członkostwa;
- wejście członka w stan upadłości lub likwidacji;
- pozbawienie członkostwa w Federacji na mocy uchwały Zarządu Federacji, w przypadku nieprzestrzegania Statutu Federacji, w tym zalegania z opłatą składek członkowskich przez co najmniej 3 miesiące, przy braku sprzeciwu Komisji Rewizyjnej Federacji.
- W przypadku sprzeciwu Komisji Rewizyjnej Federacji, w sprawach o pozbawieniu członkostwa w Federacji decyduje Walne Zebranie Federacji.
III. WŁADZE FEDERACJI
§ 14.
Władzami Federacji są:- Walne Zebranie Federacji;
- Zarząd Federacji;
- Komisja Rewizyjna Federacji
§ 15.
- Kadencja władz Federacji, o których mowa w § 15 pkt 2 i 3, trwa cztery lata.
- Walne Zebranie może przesądzić, że funkcja Prezesa ma być pełniona rotacyjnie, określając długość okresu pełnienia tej funkcji przez jedną osobę fizyczną.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 2, Walne Zebranie wybiera do pełnienia funkcji Prezesa 2-4 osób, określając kolejność i okresy pełnienia przez kolejne osoby tej funkcji.
§ 16.
- Czynne i bierne prawo wyborcze do władz Federacji przysługuje tylko członkom zwyczajnym i jest realizowane poprzez osoby przez nich desygnowane.
- Osobami desygnowanymi w szczególności mogą być osoby zasiadające w zarządach i organach kontroli wewnętrznej członków zwyczajnych Federacji.
- Jedna osoba nie może być jednocześnie członkiem Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Członkiem Zarządu nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba:
- pozostająca w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej z członkiem Zarządu;
- skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 17.
- Walne Zebranie jest najwyższą władzą Federacji.
- W Walnym Zebraniu biorą udział osoby desygnowane przez odpowiednie organy członków zwyczajnych Federacji.
- Każdy członek zwyczajny może desygnować po jednej osobie do uczestnictwa w głosowaniach na Walnym Zebraniu.
- Walne Zebranie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Walne Zebranie podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- W Walnym Zebraniu mogą uczestniczyć – z głosem doradczym – zaproszone przez Zarząd osoby.
§ 18.
- Walne Zebranie zwyczajne jest zwoływane przez Zarząd raz na 4 lata.
- Termin i miejsce obrad Walnego Zebrania zwyczajnego Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.
§ 19.
Walne Zebranie nadzwyczajne może się odbyć w każdym czasie. Zwołanie Walnego Zebrania nadzwyczajnego przez Zarząd następuje:- na mocy uchwały Zarządu;
- na mocy uchwały Komisji Rewizyjnej przekazanej do wiadomości Zarządowi;
- w wypadku przedłożenia Zarządowi wniosku o zwołanie Walnego Zebrania nadzwyczajnego podpisanego przez co najmniej 1/3 liczby członków zwyczajnych Federacji.
§ 20.
Walne Zebranie może obradować i podejmować uchwały w głosowaniach wykorzystując komunikację elektroniczną.§ 21.
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:- uchwalanie kierunków rozwoju działalności Federacji;
- uchwalanie zmian statutu;
- wybór i odwoływanie Prezesa i innych członków Zarządu oraz członków Komisji Rewizyjnej;
- rozstrzyganie wniosków Zarządu o uchylenie sprzeciwu Komisji Rewizyjnej od uchwały Zarządu o wykluczeniu członka Stowarzyszenia;
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej;
- uchwalanie wysokości składek członkowskich;
- uchwalanie budżetu;
- rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Federacji, Zarząd i Komisję Rewizyjną;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Federacji,
- ustalanie liczby członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- uchwalanie regulaminu Walnego Zebrania;
- uchwalanie regulaminu Komisji Rewizyjnej;
- podejmowanie uchwał w innych sprawach niezastrzeżonych dla kompetencji innych władz Federacji.
§ 22.
Zarząd jest powołany do kierowania działalnością Federacji zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania oraz do reprezentowania Federacji.§ 23.
- Zarząd składa się z od 2 do 6 członków.
- Walne Zebranie wybiera w oddzielnym głosowaniu Prezesa, a w oddzielnym pozostałych członków Zarządu spośród osób fizycznych desygnowanych przez członków zwyczajnych.
- Prezesem zostaje osoba, która podczas głosowania otrzymała największą liczbę głosów, nie mniej jednak niż połowę głosów spośród biorących udział w głosowaniu.
- Członkami Zarządu zostają osoby, które otrzymały kolejno największą liczbę głosów spośród zgłoszonych kandydatów. W przypadku, gdy kandydaci otrzymają taką samą liczbę głosów, a uznanie ich za wybranych spowodowałoby przekroczenie ustalonej liczby członków Zarządu, o wyborze decyduje losowanie.
- Zarząd ze swego grona wybiera Wiceprezesa do spraw Organizacyjnych i Wiceprezesa do spraw Finansowych, a w razie potrzeby może wybrać także innych Wiceprezesów oraz określić funkcje innych członków Zarządu.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu Prezesa, jego obowiązki do czasu wyboru nowego Prezesa pełni Wiceprezes ds. Organizacyjnych, a w przypadku, gdy wyboru Prezesa nie dokonano w terminie 6 miesięcy od dnia wygaśnięcia jego mandatu kolejno przez 6 miesięcy: Wiceprezes ds. Finansowych, następnie dalsi Wiceprezesi wg kolejności ustalonej drogą losowania.
- W przypadku cofnięcia desygnacji przez członka zwyczajnego osobie, która została wybrana do Zarządu, traci ona swój mandat do sprawowania funkcji w Zarządzie na rzecz osoby, która tę desygnację od tego członka zwyczajnego otrzymała. Natomiast, gdy ta nowa desygnacja nie zostanie zgłoszona w ciągu 1 miesiąca, to ten mandat członka zwyczajnego w Zarządzie wygasa.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, przy udziale co najmniej połowy jego członków. W razie równego podziału głosów decyduje głos Prezesa.
- Szczegółowy podział kompetencji pomiędzy członkami Zarządu określa regulamin działania Zarządu.
- W umowach między Fundacją a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim Stowarzyszenie reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej, wskazany w uchwale tej Komisji lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zebrania.
§ 24.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb.
- W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć członkowie Komisji Rewizyjnej i zaproszeni goście z głosem doradczym.
- Posiedzenia Zarządu i głosowania nad uchwałami mogą się odbywać z wykorzystaniem komunikacji elektronicznej.
§ 25.
Do kompetencji Zarządu należą wszelkie sprawy nie zastrzeżone dla innych organów, w tym w szczególności:- uchwalanie regulaminu działania Zarządu,
- wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia;
- sporządzanie planów pracy i budżetu;
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Federacji;
- podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Federacji;
- reprezentowanie Federacji;
- zwoływanie Walnego Zebrania;
- przygotowywanie porządku obrad Walnego Zebrania oraz projektów uchwał;
- organizacja prowadzenia działalności gospodarczej Federacji;
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjmowania i pozbawiania członkostwa członków Federacji bez konieczności ich uzasadniania;
- sporządzanie i przedstawianie sprawozdań ze swojej działalności członkom Walnego Zebrania.
§ 26.
- Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Zarządu Federacji. Kontrola przeprowadzana jest nie rzadziej niż raz w roku.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3-6 członków, wybranych przez Walne Zebranie spośród osób fizycznych desygnowanych przez członków zwyczajnych.
- Członkami Komisji Rewizyjnej zostają osoby, które otrzymały kolejno największą liczbę głosów spośród zgłoszonych kandydatów. W przypadku, gdy kandydaci otrzymają taką samą liczbę głosów, a uznanie ich za wybranych spowodowałoby przekroczenie ustalonej liczby członków Komisji Rewizyjnej, o wyborze decyduje losowanie.
- Komisja Rewizyjna pełni rolę organu odwoławczego od uchwał, o których mowa w § 25 pkt 11.
- Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego, Sekretarza, a przy większym składzie także z innych członków.
- Na pierwszym posiedzeniu Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie Przewodniczącego, który kieruje pracami Komisji oraz Zastępcę Przewodniczącego i Sekretarza.
- W przypadku cofnięcia desygnacji przez członka zwyczajnego osobie, która została wybrana do Komisji Rewizyjnej, traci ona swój mandat do sprawowania funkcji w Komisji Rewizyjnej na rzecz osoby, która tę desygnację od tego członka zwyczajnego otrzymała. Natomiast, gdy ta nowa desygnacja nie zostanie zgłoszona w ciągu 1 miesiąca, to ten mandat członka zwyczajnego w Komisji Rewizyjnej wygasa.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego do czasu wyboru nowego Przewodniczącego, jego obowiązki pełni Zastępca Przewodniczącego, a następnie Sekretarz.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej połowy jej członków. W razie równego podziału głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej i głosowania nad uchwałami mogą się odbywać z wykorzystaniem komunikacji elektronicznej.
§ 27.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:- kontrola działalności Federacji;
- przedstawianie wniosków z kontroli członkom Walnego Zebrania;
- prawo żądania zwołania Walnego Zebrania oraz posiedzenia Zarządu;
- składanie wniosków o udzielenie absolutorium Zarządowi;
- wskazywanie w drodze uchwały członka Komisji Rewizyjnej, do reprezentowania Fundacji w umowach oraz w sporach między Stowarzyszeniem a członkiem Zarządu.
§ 28.
Komisja Rewizyjna działa zgodnie z regulaminem uchwalonym przez Walne Zebranie.§ 29.
- W razie, gdy skład władz Federacji ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu spośród kandydatów desygnowanych przez członków zwyczajnych Federacji może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, którego liczebność uległa zmniejszeniu. Nie dotyczy to przypadków, o których mowa w § 23 ust. 7 i § 26 ust. 7.
- W trybie, o którym mowa w ust. 1 zdanie pierwsze można powołać nie więcej niż ¼ członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej, z zastrzeżeniem, że wskazany tryb powołania nie dotyczy funkcji Prezesa.
- W razie, gdy skład władz Federacji ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji przy braku możliwości uzupełnienia składu w drodze kooptacji, następuje utrata zdolności działania organu. W takiej sytuacji drugi działający organ (Komisja Rewizyjna lub Zarząd) zwołuje Walne Zebranie nadzwyczajne.
§ 30.
Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictw i składania innych oświadczeń woli w imieniu Federacji uprawniony jest Prezes jednoosobowo albo dwóch członków Zarządu działających łącznie, w tym Wiceprezes do spraw Organizacyjnych lub Wiceprezes do spraw Finansowych.IV. POZOSTAŁE USTALENIA
§ 31.
Majątek Federacji powstaje:- ze składek członkowskich;
- z darowizn, spadków, zapisów;
- dochodów z własnej działalności statutowej;
- dochodów z nieruchomości i ruchomości będących własnością lub użytkowaniem Federacji;
- dotacji i ofiarności publicznej.
§ 32.
Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Federacji podejmuje Walne Zebranie ilością co najmniej dwóch trzecich głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.§ 33.
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Federacji, Walne Zebranie określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Federacji.§ 34.
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie przepisy ustawy Prawo o stowarzyszeniach i inne przepisy prawa powszechnego.Marek Wiland
Antoni Matuszko
Grzegorz Wojciech Chojnacki
Jolanta Ewa Przygońska